مديريت كلاس درس چيست؟

مديريت كلاس درس چيست؟براي مديريت كلاس به نحو مطلوب، راهكارهايي وجود دارد كه در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مي شود:

مديريت كلاس درس چيست؟براي مديريت كلاس به نحو مطلوب، راهكارهايي وجود دارد كه در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مي شود:

مديريت كلاس درس چيست؟

انضباط اثربخش

آمادگي براي كلاس

برانگيختن دانش آموزان

تامين يك محيط يادگيري امن و راحت

ايجاد عزت نفس در دانش آموزان

خلاقيت و ابتكاردر دروس روزانه

تكنيك هايي براي كنترل بهتر كلاس

توجه خود را روي كل كلاس متمركز نماييد

سكوت مي تواند اثربخش باشد

نرم و لطيف صحبت نماييد بطوريكه دانش آموزان واقعاً به صحبت هاي شما گوش دهند.

آموزشتان را به طور شفاف ارائه نماييد بطوريكه دانش آموزان بدانند چه اتفاقي مي افتد.

براي بررسي ميزان پيشرفت بر گروههاي دانش آموزان نظارت نماييد.

در اطراف كلاس بگرديد بطوريكه دانش آموزان با آمادگي بيشتر توجه نمايند.

به دانش جويان علائم غير كلامي را بدهيد.

مطمئن شويد كه كلاس راحت و ايمن است.

تنوع فعاليت هاي يادگيري را زياد اما از زمانهاي وفقه بكاهيد.

درگيري و معطوف به تكليف بودن دانش آموزان بستگي به اين دارد كه چگونه معلم به آرامي و بطور اثربخش از يك فعاليت يادگيري به فعاليت ديگر برود.

دروستان را به گونه اي برنامه ريزي نماييد كه مطمئن شويد وقت دانشجويان با فعاليتهاي يادگيري پر مي شود.

با آمادگي وارد كلاس شويد.

درتدريستان اعتماد به نفس نشان دهيد.

در اسرع وقت نام دانش آموزان را به خاطر بسپاريد.

جهت اجاره كلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

اشراف و تسلط

اشاره دارد به آگاهي معلم از آنچه در كلاس در حال روي دادن است.

ادره كلاس در اولين روز

آشنا شدن با دانش آموزان

جاي نشستن دانش آموزان را به آنها نشان دهيد.

رفتار نامناسب دانش آموزان در ورود به كلاس اصلاح نماييد.

ايجاد مقدمات كلاس

روش ها و رويه هاي كلاس را به بحث بگذاريد.

الزامات درس را در طول دوره بيان نماييد.

اولين فعاليت را ارائه دهيد.

نحوه ارتباط چشمي ، حالات چهره ، ايما واشارات و نزديك شدن به دانشجويان و حركت در كلاس بيانگرآن است كه شما در كنترل كلاس راحت هستيد و مي خواهيد جدي باشيد يا خير ؟

آزادانه در كلاس قدم بزنيد.

از پشت كردن به كلاس اجتناب كنيد.

جهت اجاره كلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

اولين جلسه مهم ترين جلسه

جلب مشاركت از طريق ارتباط

رفتارها را توصيف كنيد و هرگز قضاوتهاي ارزشي درباره اشخاص ننماييد.

احساسات را كنترل شده بيان نماييد.

از طعنه و ريشخند و كنايه استفاده نكنيد.

برچسب نزنيد.( خوب يا بد)

دانش جويان را به هديه و جايزه عادت ندهيد.

به كار و رفتار پاداش دهيد نه به خود دانشجويان

با افراد تنها زماني كه آماده گوش دادن هستند صحبت كنيد.

مولفه هاي يك جو جدي و مثمرثمر

روزهاي اول كلاس را پربار و مثمرثمر نماييد.

فضايي را ايجاد نماييد كه در آن دست يابي به اهداف يادگيري تعيين شده نسبت به ساير تمايلات دراولويت قرار گيرد.

ايجاد چنين فضايي از ابتدا ارزانتر و بسيار راحت تر است تا بعداً

با مثمر ثمر و سودمندساختن سال تحصيلي يا ترم جديد آن را پايه و سكويي براي مشاركت قرار دهيد.

كاملاً آماده و منظم باشيد

زمانهاي انتقال را به حداقل برسانيد.

يك سبك ارتباطي را به كار گيرد كه محيطي بدون ترس و تهديد و راحت را فراهم نمايد.

توقعات و انتظاراتتان براي اداره امور را به وضوح مشخص نماييد.

كلاس را متناسب با اهداف و فعاليت هاي آموزشي خودتان آرايش دهيد.

ترافيك در برخي جاهاي كلاس را كم كنيد.

مطمئن شويد كه همه دانش آموزان قابل رويت هستند.

مواد آموزشي كه فراواني مصرف آنها بالا است در دسترس قرار دهيد.

مطمئن شويد كه همه دانش آموزان به آساني نمايش محتواي آموزشي را مي بينند.

شروع يك سال تحصيلي جديد

بلاتكليفي اوليه را به حداقل برسانيد و اوقات مذكور مثمرثمر نماييد.

براي يك شروع مطلوب و لذت بخش برنامه ريزي نماييد.

از فعاليتهاي يادگيري و دستورالعملهاي ساده استفاده كنيد .

يك بيانيه شفاف بدهيد.

كاركردهاي رفتار

هر رفتاري يك كاركرد دارد.

چهار دليل اصلي براي رفتار مخرب در كلاس وجود دارد

قدرت طلبي

انتقام جويي

جلب توجه

احساس بي كفايتي

اقدامات لازم براي پيشگيري از رفتار نامطلوب در كلاس درس

1- گاهي لازم است با افرادي كه نظم كلاس را به هم مي زنند به طور انفرادي صحبت كنيد و ازدلايل بي نظمي آگاه شويد.
2- دانش آموزان بايد بدانند رفتارهاي مطلوب و مورد نظر معلم چيست.
3- اگر هميشه به رفتارهاي نامطلوب توجه كنيد دانش آموزان شما را فردي ضعيف قلمداد مي كنند.
4- در آغاز ، كلاس را به جديت شروع كنيد كم كم به دانش آموزان آزادي بيشتري دهيد.
5- گاهي به افرادي كه در كلاس بي نظمي مي كنند ؛ نگاه خيره و كوتاه مدت داشته باشيد، در اين حالت جريان آموزش را قطع نكنيد.
6- استفاده از شيوه غير مستقيم ؛ براي مثال وقتي كه معلم در حال صحبت كردن است بگوييد كه صحبت شما را شنيدم.
7- به شكل تصنعي از دانش آموزي كه رفتنار نامطلوب را انجام داده است سؤال كنيد.
8- به شكل غير مستقيم ؛ براي مثال به دانش آموز بگوييد لطفاً گوش كنيد.
9- الگوسازي رفتار مطلوب . معلم به جنبه هاي رفتار مطلوب دانش آموز ديگر اشاره مي كند تا الگويي مناسب ار رفتار به كلاس عرضه شود.

رفتارهاي جلب توجه

دانش آموزاني كه به دنبال جلب توجه هستند ترجيح مي دهند تنبيه ، سرزنش و مورد نكوهش واقع شوند تا اينكه مورد بي توجهي قرار گيرند.

به اين گونه دانش آموزان توجه كنيد و بازخورد فوري بدهيد.

برخي نشانه ها : تاخير در ورود به كلاس – صحبت بدون اجازه – ايجاد سرو صدا – صحبت كردن خارج از نوبت – برخاستن از پشت ميز و قدم زدن در كلاس و يا رفتن به طرف سطل آشغال براي تراشيدن قلم – عدم رعايت مقررات به طور عمدي و …

نكاتي براي تغيير جهت رفتار :

رك و صريح و به موقع برخورد داشتن ، دقيقاً به آنها بگوييد اشتباهشان چيست و چه پيامدي دارد و چرا ؟

شادي آفرين باشيد . هنگام برخورد با اين دانش آموزان لبخند بزنيد و مزاح كنيد.

هرگاه مناسبت داشته باشد گفتگو كنيد.

فرصتهايي را براي تحرك در طول زمان كلاس فراهم كنيد.

بسياري از سوء رفتارهايي كه از سوي دانش جويان سر مي زند پاسخي است به يك رفتار سرزده از سوي معلم

درك كاركرد يك رفتار به فهم چگونگي برخورد با آن رفتار كمك مي كند.

تمركزتان را حفظ نماييد و آرام باشيد.

يا قاطعانه برخورد نماييد و يا اغماض كنيد.

با شيوه هاي محترمانه دانش جويان را وادار به توقف رفتارهاي نامعطوف به تكليف نماييد.

استفاده از روش هاي تغيير رفتار

روش هاي افزايش رفتارهاي موجود

تقويت مثبت – تقويت منفي — تعميم – تمتميز

روش هاي ايجاد رفتارهاي تازه

سرمشق گيري – تفكيك پاسخ – شكل دادن – زنجيره كردن

روش هاي نگهداري رفتارهاي مطلوب

تقويت نسبي ثابت – تقويت نسبي متغير – تقويت فاصله اي ثابت – تقويت فاصله اي متغير

روش هاي حذف رفتارهاي نامطلوب

خاموشي – تقويت رفتارهاي مغاير – سيري – محروم كردن – جريمه كردن – تنبيه

اغماض و چشم پوشي برنامه ريزي شده و حساب شده

برخي مواقع اثربخش ترين شيوه براي برخورد با سوء رفتار چشم پوشي از آنهاست.

منبع: rentcheap

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.